Defektvédelem!- hogyan
Milyen defekt elleni védelmet ismersz? A tüske, a rossz út, a szög vagy az üveg szilánk nem válogat, mindegy, hogy Te országútival MTB-vel vagy Trekkingel bringázol ez mindannyiunknak lehet a defekttel problémája!
Mi lehet tenni a megelőzésre? Több lehetőség is létezik íme néhány a teljesség igénye nélkül:
- defekt elleni védelemmel ellátott külső gumi. – itt a 2 mm-től a 0,8 mm-ig van a külső gumikban védelem.
- előnye, hogy nem kell semmit külön beszerelni, integrált a rendszer
- hátránya, hogy nehezebb lesz a gumi ezáltal a kerék és drágább megoldás mint az egyéb rendszerek
- defektelleni folyadék (ennek van több neve is, többnyire a köztudatban nem szép és publikus névvel illetik, mivel gusztustalan színekben van, rózsaszín vagy zöld és nyúlós, folyékony „trutyi”) - bele kell önteni a kerékbe, és amikor defekt keletezik azonnal oda „folyik” és tömít ezáltal a defekt egy rövid ideig engedi csak a levegőt el. Ezután egy kevés után pumpálással vagy akár anélkül is tovább tudsz bringázni.
- előnye, hogy kisebb súly növekmény mint a gumiban lévő integrált defektvédelem
- hátránya, hogy itt is nehezebb a gumi, illetve 6-8 havonta után kell tölteni
- defekt elleni védőszalag: ez egy műanyag alapú kemény szalag ami a külső gumi és a belső gumi közé tesszük ezáltal a tüske, szög, üvegszilánk nem tudja kibökni a belsőt. Különböző hosszúságban és szélességben létezik, MTB, Országúti, Trekking vagy Cross bringákhoz és 29” MTB és 27” MTB –hez illetve FAT BIKE-hoz is van.
- előnye, hogy ha kicsípődött a belső gumi mert rosszul jöttél le a padkán vagy egy gödörbe rosszul mentél bele akkor a másik gumihoz ugyanúgy használható
- hátránya, hogy picit jobban oda kell figyelni a gumi szerelésnél, hogy jó helyen fusson a védőszalag
Defekt utáni „műtét”. Mivel lehet megkönnyíteni a defekt utáni helyzetet?
- van defektelleni folyadék defekt esetére is. Ez gázzal és defekt elleni folyadékkal van feltöltve. Amikor belementünk egy szögbe, tüskébe, üvegbe, le kell csavarni a szelepsapkát rátenni a kis flakon szelepre csavarható fejét, és megnyomni. A folyadék mellé gáz is van a flakonban, így az felfújja addig a kereket amíg el nem érünk a következő benzinkútig. Ott nem kell mást tenned mint fújsz még egy kis levegőt a kerékbe és mehetsz tovább.
- gumileszedő, belső gumi, pumpa. Ha nincs más akkor neki kell állnod szerelni. A szerelés menete a következő:
- féket kilazítod kinyitod, típustól függően hogyan…
- kereket kiveszed
- szeleppel szembe az egyik gumileszedővel a külső gumi alányúlsz, és utána beakasztod a „kampós” felét a küllőbe
- a másik gumileszedőt végig húzod a külső gumi peremén
- miután lejött a külső gumi egyik fele az abroncsról kiveszed a belső gumit
- végig húzod a külső gumi belső felén a tenyered ha nem tudod mi okozta a defektet. Óvatosan mert ha üvegszilánk vagy tüske az nagyon könnyen sérülést okozhat!
- miután megvan a defektet okozó „tettes” távolítsd el
- az új belső gumi szelepét helyezd a helyére, és igazgasd el a belső gumit a külső gumiban. Figyelj rá, hogy ne legyen elcsavarodva, megtekeredve stb…
- a külső gumi vissza rakását a szelepnél kezd. Figyelj folyamatosan, hogy a külső gumi peremével nehogy odacsípd az abroncs falához a belsőt.
- miután vissza ment a külső gumi pereme, egy kevés levegőt pumpálj bele majd nézd végig még egyszer nehogy odacsípd az abroncshoz a belsőt
- miután minden rendben pumpálhatod a megfelelő mennyiségű levegőt és mehet vissza a kerék a helyére
- MINDIG ELLENŐRIZD A FÉKET ÉS AZT, HOGY A KERÉK A HELYÉN VAN ÉS MEGVAN HÚZVA RENDESEN LEGALÁBB 2-SZER!!!!